درمان کولیت و کرون

درمان کولیت و کرون


سياه دانهNigella Sativa گياهي يک ساله و علفي است که منشاء آن در ناحيه‌ي مديترانه‌ مي‌باشد. دانه‌ي‌ آن ريز و سياه و با عطر مخصوصي است. دانه حاوي چهل درصد روغن مي‌باشد که روغن شونيز ناميده مي شود. دانه‌ي ‌سياه دانه حاوي مواد مختلفي است که مهمترين آن تيموکينون Thymoquinone است. بررسي و مقالات بسيار زيادي روي سياه دانه انجام شده که خلاصه‌ي مختصري از مقالات در زير آمده است.

سياه دانه ممکن است اثرات ايسکمي ناشي از کاهش پرفوزيون در کليه‌ها را کاهش دهد. تيموکينون، اثر درماني دوکسوروبي‌سين را روي بعضي از سلولهاي سرطاني تشديد مي‌کند.

سياه دانه ممکن است صدمه‌ي وارده به سلولهاي بتاي پانکراس موشهايي که در اثر استرپتوزوسين به ديابت مبتلا شده‌اند را کاهش دهد و از ايجاد ديابت جلوگيري کند.
سياه دانه ممکن است از ايجاد تخريب در کبد توسط بعضي سموم جلوگيري کند.
در بيماراني که به علت رينيت آلرژيک تحت درمان با روش ايمونوتراپي هستند، مصرف سياه دانه به عنوان يک داروي کمکي، ممکن است موفقيت اين نوع درمان را افزايش دهد. با مصرف سياه دانه در بيماران آسماتيک، بهبودي قابل ملاحظه‌يي در اين بيماران ديده مي‌شود.

سياه دانه ممکن است مانع از رشد سلولهاي سرطان پروستات و پانکراس شود.
از سياه دانه به عنوان يک داروي تعديل کننده‌ي سيستم ايمني immunomedulatory مي‌توان استفاده کرد.
از روغن سياه دانه در درمان کوليت‌هاي تجربي ايجاد شده در موش‌ها استفاده شده و نتايج خوبي از آن گرفته شده است.
همراهي سياه دانه و سيس پلاتين در درمان سرطان ريه ميزان موفقيت را بيشتر مي‌کند. سياه دانه ممکن است آترواسکلروز ناشي از هيپرکلسترولمي را کاهش دهد.
مصرف سياه دانه به همراه سيکلوفسفاميد ممکن است اثرات منفي سيکلوفسفاميد روي قلب را کاهش دهد.
سياه دانه در درمان رينيت آلرژيک مصرف شده و نتايج خوبي داشته است.
با مصرف سياه دانه به همراه متوترکسات، اثرات منفي متوترکسات روي بيضه‌ها، کاهش يافته است.
در موشهايي که در معرض اشعه‌ي گاما قرار گرفته‌اند، چنانچه سياه دانه مصرف شده باشد، ميزان اثرات منفي اشعه روي سيستم ايمني و گلبولهاي خوني، کاهش مي‌يابد.
سياه دانه ممکن است موجب اتساع شريان ريوي در موشها بشود.
سياه دانه اثر ضدباکتري روي استافيلوکوک‌هاي طلايي مقاوم به متي‌سيلين دارد.
سياه دانه اثر درماني روي زخم معده از راه کاهش ترشحات معده دارد.
در بيماراني که دچار آسپيراسيون ريوي و صدمات ناشي از آن شده‌اند، سياه دانه مصرف شده و صدمات وارده کاهش يافته است.
با مصرف سياه دانه به همراه جنتامايسين اثر نفروتوکسيک اين دارو کاهش پيدا مي‌کند.
داروهاي ضد ايدز از نوع مهارکننده‌ي پروتئاز، باعث صدمه به سلولهاي بتاي پانکراس مي‌شوند. سياه دانه ممکن است اثر محافظتي روي سلولهاي بتاي پانکراس در اين مورد داشته باشد.
روغن سياه دانه ممکن است باعث جذب بيشتر داروها از راه پوست بشود.
مصرف سياه دانه در خرگوشها باعث افزايش پروتئين‌، هموگلوبين، کاهش ليپيد ، کلسترول و تري‌گليسريد خون بشود. بررسي‌ هيستولوژيک کبد، کليه‌ها و بيضه‌هاي خرگوش هيچگونه تغييرات پاتولوژيکي را نشان نداده است.
در بيماراني‌که مولتيپل ميلوما داشته‌اند، مصرف سياه دانه باعث مهار تکثير سلولهاي سرطاني و افزايش آپوپتوز آنها شده و سلولهاي سرطاني را به داروهاي شيمي‌درماني حساس‌تر کرده است.
سياه دانه مي‌تواند با کنترل استرس‌هاي اکسيداتيو در خونروي‌هاي زير آراکنوئيد باعث پيشرفت بهبودي در علائم مغزي شود.
در بچه‌هايي که صرع مقاوم به درمان داشته‌اند، مصرف1mg/kg تيموکينون به همراه داروي ضدصرع باعث مي‌شود تا دفعات تشنج کاهش يابد.

تيموکينون با اثرمهاري interleukin-1b (اينترلوکين يک بتا) باعث پيدايش بهبودي در علائم استئوآرتريت‌ها مي‌شود.
سياه دانه در درمان اعتياد به مواد مخدر اوپيوئيدي به کار رفته و نه تنها مي‌تواند اعتياد به مواد مخدر اوپيوئيدي را درمان کند، بلکه باعث بهبود عفونت‌ها وضعفي نيز مي‌گردد که در افراد معتاد زياد ديده مي‌شود.
تزريق50mg/kg ازعصاره‌ي الکلي سياه دانه در پريتوان موش، مي‌تواند موجب حذف درد ايجاد شده با محلول اسيداستيک 6/0 درصد شود. اين اثر ضد درد، کمي کمتر از اثر ضد درد ديکلوفناک محاسبه شده است.
کلاريترومايسين، آموکسي‌سيلين و اومپرازول (درمان سه گانه) در بيماراني که هليکوباکترپيلوري داشته‌اند مصرف و بامصرف سياه دانه مقايسه شده‌ است. سياه دانه اثري مشابه درمان سه گانه داشته است.
مصرف دو ماه سياه دانه در موشها نشان داده است که سياه دانه به عنوان يک داروي اينوتروپيک مثبت ممکن است روي قلب و بازده ‌آن مؤثر باشد.

در افراد چاق مصرف سياه دانه باعث کاهش وزن و اندازه‌ي دور شکم شده است.
در افراد ديابتيک مصرف عصاره‌ي الکلي سياه دانه باعث کاهش قند خون شده است و اين اثر به علت اثر عصاره‌ي سياه دانه روي سلول‌هاي عضلات اسکلتال و آديپوسيت‌ها مي‌باشد.
LD50 تيموکينون در موش از راه تزريق داخل پريتوان140.7mg/kg و از راه خوراکي870.9mg/kg بوده است بنابراين LD50 آن از راه تزريق 10 تا 15 بار و از راه خوراکي 100 تا 150 بار بيشتر از دوز درماني آن است.

مصرف مکرر سياه دانه باعث کاهش تغيير وتبديل5HT (5هيدروکسي تريپتامين) شده و در نتيجه‌5HT مغز افزايش مي‌يابد که اين حالت باعث کاهش اضطراب مي‌شود.
مصرف سياه دانه در افرادي که دچار آنمي‌ سايکل سل sicke cell هستند باعث کاهش داسي ‌شدن گلبول‌هاي قرمز مي‌شود.
مصرف سياه دانه باعث مي‌شود تا سيستم دفاعي بدن شخص تقويت شده و همين امر موجب اثر روي کرمهاي روده، پلاسموديوم‌ها (مالاريا) وسيتومگالوويروسها مي‌شود.
در يک بررسي در مونيخ به 600 بيمار آلرژيک روزانه 500 ميلي‌گرم از روغن سياه دانه 2 بار در روز به مدت 3 ماه داده شده است. پس از سه ماه در 85 درصد بيماران بهبودي بسيار خوبي مشاهده شده است. مصرف سياه دانه چنانچه کنترل شده باشد، عارضه‌يي ندارد، براي مصرف سياه دانه، ابتدا بايد دانه‌هاي آن کاملاً سائيده و با عسل مخلوط کرده و خورد.
دوز سياه دانه، يک گرم از دانه يک تا دو بار در روز است.
سياه دانه در دوران حاملگي نبايد مصرف شود.

- سیاه دانه طبیعت گرمی دارد.

 - به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون، دارای اثرات ضد تشنجی است. بررسی ها نشان می دهد سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.

 - در کاهش نفخ شکم و دفع گازهای معده موثر است.

 - زیاد کننده شیر مادران است.

 - قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز می کند.

 - ضد کرم است. مصرف سیاه دانه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می شود.

 - استفاده از مخلوط سیاه دانه آسیاب شده با عسل برای تسکین درد رحم و پس درد زایمان مفید است.

 - غرغره کردن جوشانده ی سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان می شود.

 درمان بیماری ها با سیاه دانه

* سرگیجه و درد گوش :

یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

 * روماتیسم :

یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

 * اسهال :

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

 * ناراحتی های کبدی :

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید.

 * سردرد و میگرن :

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید.

در ضمن با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید.

 * درد و ناراحتی های کلیوی :

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.

هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

 * بی اختیاری ادرار:

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

 * دل پیچه و درد های روده ای: 

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

 * تب :

اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می کند.

source : http://forum.iransalamat.com/showthread.php?t=43959

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=152643


نظرات شما عزیزان:

صادق حیدری
ساعت12:23---19 شهريور 1393
سلام روش استفاده سیاه دانه برای بیماری کرون را شرح دهید

نرگس
ساعت12:15---13 خرداد 1393
من سیاه دانه مصرف میکردم چند روز;اما باعث شد یک هفته زودتر پریود شم.من هیچ مشکلی در عات ماهانم ندارم به همین جهت خوردن سیاه دانه رو متوقف کردم چون فکر کردم داره سیکل طبیعی ماهانمو بهم میریزه...

Fariba Abdi
ساعت23:42---31 شهريور 1392
با عرض سلام لطفا مرا راهنمایی کنید که برای باز شدن قاعدگی چگونه باید سیاه دانه را استفاده کنم ؟ چند بار در روز ؟ و اینکه بعد از چند روز نتیجه حاصل میشود ؟ در ضمن تست بارداری هم دادم که خوشبختانه باردار نبودم و الان مدت 11 روزه که پربودم عقب افتاده لطفا مرا راهنمایی کنید با سپاس فراوان
پاسخ:سلام فریبا جان نمیدونم دقیقا .. ولی تا جایی که شنیدم از چند روز قبلش روزی 1 قاشق چایخوری دم کرده ی سیاهدونه میتونه کمک کنه زودتر پریود شین :)


فرزاد
ساعت3:34---7 شهريور 1392
خیلی خوب بود. استفاده کردیم.
پاسخ:سلام ممنون :-)


ادر رزمجو
ساعت23:17---24 آذر 1391
آيا سياه دانه در بهبودي بيماري كرون موثر است؟ چگونه بايد مصرف شود؟
پاسخ:سلام بله فکرمیکنم مفید باشه :-) میتونین سیاه دانه رو بکوبین و باعسل طبیعی مخلوط کنین و مصرف کنین


hamed
ساعت0:22---15 آذر 1391
عالی بود مرسیپاسخ:ممنون

ali
ساعت21:19---24 خرداد 1391
جالب بود مرسی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: غزال ׀ تاریخ: 24 / 3 / 1391برچسب:سياه دانه,تيموکينون,Thymoquinone,کاهش اضطراب,درمان کوليت‌,دل پیچه و درد های روده ای,Nigella Sativa,تعديل کننده‌ي سيستم ايمني,بهبودي در علائم استئوآرتريت‌, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , colitis.crohn.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com